Zonnebescherming

Zonnebescherming

1. Wat betekent een zonnefactor eigenlijk?

De zonnefactor of SPF-waarde (Sun Protection Factor) wijst op de beschermingsgraad tegen uv B-straling. Om die factor te bepalen, wordt iemand in het laboratorium bestraald met uv B-licht. Nadien wordt nagegaan hoe snel die persoon verbrandt. Vervolgens wordt de proef overgedaan, maar dan met een laag zonnecrème. Als de persoon zonder crème al na twee minuten rood werd en met crème pas na twintig minuten, dan is het een factor 10. De SPF-waarde bepaalt dus hoeveel langer men in de zon kan blijven zonder te ‘verbranden’.

2. Word ik nog wel bruin als ik een sunblock smeer?

Een echte sunblock of factor 100 bestaat eigenlijk niet, je huid kan nooit helemaal beschermd zijn tegen de zon. De hoogst mogelijke bescherming is een SPF 50+. Als je zo’n hoge zonnefactor smeert, zal je weliswaar trager bruinen, maar je kleurtje blijft langer. Reden te meer dus om voor een goede bescherming te kiezen.

3. Kies ik voor een crème, melk, olie of spray?

De bescherming van die verschillende texturen blijft hetzelfde. Kies dus voor de versie die je het liefst gebruikt, want je moet vaak smeren (of spuiten). Ook je huidtype kan een rol spelen in die keuze. Mensen met een droge huid kiezen bijvoorbeeld beter voor een vette crème. Kinderen vallen doorgaans het best te overtuigen met een aangename spray. Ook voor fel behaarde mannen is zo’n spray trouwens een aanrader.

4. Moet ik me ook beschermen als ik onder de parasol blijf?

Ja, want zelfs daar kan je verbranden. Je ligt dan misschien wel in de schaduw, maar het zonlicht wordt toch nog gereflecteerd door de bodem waarop je je bevindt. Gras is relatief veilig, maar als je in het zand ligt, is er veel reflectie. De gevaarlijkste ‘ondergrond’ is sneeuw: extra opletten dus als je gaat skiën.

Conclusie:

Kies een optimale bescherming voor je huid, afhankelijk van je huidtype kan dit tot maximaal SPF 50+.

De vorm (melk, olie, crème of spray) heeft geen invloed op de zonnebescherming, maar is uiteraard belangrijk qua gebruiksgemak.

Smeer voldoende en herhaal regelmatig (minstens om de 4 uur, als je vaak zwemt of sport best herhalen elke 2 uur).

Vergeet na een zonnige dag de aftersun niet, het vermindert de roodheid, het koelt de huid af en het hydrateert.